Kan ik er ook nog bij

Hieke van der Werff

 

 

Kinderboeken, voorlees- en schrijftips

Kan ik er ook nog bij?

Loek Koopmans, uitgeverij Christofoor

 

Inhoud: Een houthakker verliest zijn want in het bos en achtereenvolgens kruipen een muis, een kikker, een haasje, een vos en zelfs een everzwijn en een grote beer erin. De dieren zijn gastvrij naar elkaar en de want wordt steeds groter. Door geblaf van de hond van de houthakker gaan ze er uiteindelijk allemaal weer vandoor. De dieren hebben grappige namen die steeds herhaald worden.

Recensie: (...)Onder het motto: 'hoe meer zielen hoe meer vreugd' hebben ze het samen warm en gezellig in de sneeuw. Nadat de oude man zijn want heeft gemist, zoekt zijn hondje de handschoen voor hem op en het verjaagt blaffend de dieren die in omgekeerde volgorde de want verlaten. De verschillende variaties van een winters bos zijn in bijna paginagrote prenten zeer sfeervol in zachte kleuren geaquarelleerd. In een licht gedeelte onder aan de pagina staan 1 tot 4 regels tekst. Vierkant prentenboek voor kinderen vanaf ca. 4 jaar. (red. bol.com)

 

Activiteiten:

Drama:

U zegt dat een aantal kinderen het verhaal mogen na-spelen. Welke rollen zijn er allemaal? U legt twee dekens, doeken op elkaar neer die de want moeten voorstellen. Afhankelijk van hoe goed de kinderen het verhaal al kennen en hoe oud ze zijn, laat u het hen spelen, terwijl u al dan niet het verhaal voorleest.

 

Taal

Woordenschat peuters: winter; want, handschoen, sneeuwbui/sneeuwpop; sneeuwvlokken, dwarrelen, hagel, vriezen/dooien, smelten; ijs, wak; skiën, slee; everzwijn, vos, pinguïn?)

Vragen stellen over de verhaallijn en herkenning: Wat gebeurde er? En daarna? Hoe reageerden de dieren op een volgend dier? Hoe liep het verhaal af?

- Heb je ook wel eens veel sneeuw meegemaakt? Hoe vond je dat? Wat deed je? Heb je ook wanten? Ben je ook wel eens ergens ingekropen? Vertel! Moet jij ook wel eens een eindje opschuiven? Hoe vind je dat? Is dat fijn voor een ander?

Navertellen: U neemt een vingerpoppetje (bijv. een kabouter) die aan de kinderen gaat vertellen wat hij allemaal in het bos zag gebeuren. Maar… het kaboutertje vergist zich steeds. De kinderen gaan vanzelf helpen het verhaal juist te vertellen!

 

Beeldend

Knutselen

Met peuters: Laat het kind/kinderen helpen om van watten sneeuwvlokken/propjes te maken en plak ze op een groot zwart karton. Zo krijg je een sneeuwlucht (voor de verteltafel?). U kunt praten over: sneeuwvlokken, sneeuwbui, sneeuwpop, gladheid, ijzel, vriezen en dooien; sleeën, schaatsen.

- Stop onderdelen van een knutselwerkje in een tas of verrasjas, bijvoorbeeld twee balletjes piepschuim en kleine zwarte rondjes en een oranje wortelneus. Laat het kind vertellen wat je hiervan kunt maken. (Een sneeuwpop) Doe het samen voor de groep voor. U kunt het vervolgens meteen of later met de hele groep uitvoeren.

 

Overig

U heeft een papier met daarop een kleine voetafdruk getekend. Vraag het kind wat dit is. Praat erover hoe verschillend voetafdrukken zijn. Hoe komt dat?

Het kind mag drie kinderen kiezen die naar voren komen. Zij laten de onderkant van hun schoen zien. Mocht het buiten sneeuwen, gaat u later met de kinderen naar buiten en samen kijken hoe verschillend de voetafdrukken zijn. En hoe zit het met afdrukken van dieren?

Zie ook allerlei sneeuwspelletjes

 

Pantomime

Een kind heeft een toverstaf. a. Het kind mag bepalen welke dieren de andere kinderen gaan uitbeelden (zorg voor voldoende ruimte of in speellokaal).

Het kind moet beginnen met de dieren uit het boek en mag daarna zelf andere dieren kiezen. Hij zegt: ‘Hocus pocus pilatus pas, ik wou dat je een …(muisje) was.’

U spreekt van te voren af dat als het kind de toverstaf helemaal recht omhoog steekt iedereen weer met de beweging stopt. U vraagt de kinderen oplettend te zijn en ook ruimte voor elkaar te maken en voorzichtig te zijn.

b. Nu mag een kind bedenken welke bewegingen (niet alleen van de dieren) er in het boek allemaal voorkwamen en het de kinderen laten uitbeelden. U kunt het kind zo nodig op gang helpen: vallende sneeuwvlokken (met vingers dwarrelbeweging laten maken); sjokkende man; ergens in kruipen; een stukje opschuiven; snuffelende hond; blaffende hond; wegrennen.

 

Muziek

Samen liedjes zingen over de sneeuw! Zie deze leuke website!