Mijn grote kijk- en zoekboek

Hieke van der Werff



                    Kinderboeken en voorleestips

Mijn grote kijk- en zoekboek, Anne Sues;

concept en tekst Lisa Maurer,Veltman uitgevers (2012)


Inhoud: In dit uitgebreide zoekboek hebben jongens en meisjes heel wat te ontdekken. Door de grote en kleine kijkgaten wordt de blik naar levendige taferelen en duidelijke details geleid. De kindgerichte teksten prikkelen de fantasie. Met vragen en opdrachtjes worden kinderen gestimuleerd te ontdekken en te vertellen. Met woordenlijsten om spelenderwijs de woordenschat uit te breiden.

- Met meer dan dertig kijkgaten

                                                 - Met woordenlijsten bij elk zoekplaatje

                                                 - Woordenschat uitbreiden en verhalen vertellen

Het is een hardkartonnen boek, met vrolijke, gedetailleerde illustraties over de thema’s dierentuin, park, bos, boerderij, het boerenland en zomerfeest. Er staat aangegeven voor kinderen vanaf 4, maar voor kinderen van 2 en 3 jaar valt hier ook al veel plezier aan te beleven.


Activiteiten

Taal: In het boek staan bij de thema’s de woordlijsten en zoekopdrachten. Je slaat vervolgens een bladzijde met gaten om waar allerlei vragen staan die over de vorige bladzijde gingen. Door de gaten kun je een deel van de illustratie nog zien.

Vragen als ‘Waar wachten de pinguins en zeehonden op?’; ‘Welke dieren tekent de kunstenaar?’; ‘Waar is de kleine beer gaan zitten?’

Maar ook vragen die uitnodigen om te vertellen.

Ook is het boek geschikt voor: ‘ik zie, ik zie, wat jij niet ziet…’

4+ Na een paar keer: noem twee thema’s, bijv. park en bos. Vraag waar een steiger, een paviljoen, een das, een uitkijktoren,…  te vinden is.

 

Drama:

Als je het boek een paar keer bekeken hebt, kun je afspreken om beurten iets uit het boek uit te beelden. Ben je in een klas bijv. met het thema ‘bos’ bezig, kun je je daarop richten.


Beeldend: Na het samen kijken en zoeken, kun je het kind voorstellen een dier te tekenen, te knutselen, te vouwen of  te kleien.

Of bijvoorbeeld om samen een (tekening  van een) boerderij te maken. Daarin kun je nieuwe woorden terug laten komen (vogelverschrikker; kalkoen, paardenbloem, enz.)


Muziek: Bedenk welk liedje je bij welke bladzijde vindt passen. Er is bijvoorbeeld het boekje Dierenliedjes van Mediadam met cd waar veel bekende liedjes op staan. (Papegaaitje leef je nog; Ik zag twee beren; Hallo, mijnheer de uil, In een groen knollenland, Alle eendjes, Dikkertje Dap, Witte zwanen, zwarte zwanen, enz.)


Natuur: Als het mogelijk is, ga een keer naar het bos, de dierentuin, een park,… Welke pas geleerde woorden kom je tegen? En zijn er weer nieuwe te leren?