Wij gaan op berenjacht

Hieke van der Werff

 

 

Kinderboeken, voorlees- en schrijftips

Wij gaan op berenjacht, Michael Rosen en Helen Oxenbury, uitgeverij Gottmer

 

NBD|Biblion recensie

Een lief verhaal over een familie die niet bang is om op berenjacht te gaan, maar bij het zien van de beer snel terugholt naar het veilige huis. Elke linkerpagina bevat steeds dezelfde korte tekst die de jacht aankondigt, rechts het probleem dat ze tegenkomen zoals: een woud, water, modder, enz. Dan volgt een dubbele pagina waarop in woorden de klank van het lopen door die hindernis wordt weergegeven bijv. flapperdeflop. Na de vlucht voor de beer zien we de tocht in omgekeerde volgorde precies zo weergegeven in 6 plaatjes op een dubbele pagina. Melodisch klinkende korte zinnen die steeds weer terugkeren, spreken jonge kinderen heel erg aan. De prenten zijn afwisselend in aquareltechniek en zwart-wit met grijs ingekleurd. Ook hierin het herhaaleffect evenals in de lay-out. De techniek van de prenten past, door dat niet te veel details zijn uitgewerkt, prima bij de sfeer waarin ruimte voor fantasie en voor spanning is. Vanaf ca. 3 jaar.

 

Taal: Woordenschat: geef zo nodig aandacht aan nieuwe woorden zoals slikkerige modder; woud; grot. Alles is op de mooie illustraties aan te wijzen.

Vragen: kunnen de kinderen het verhaal navertellen? Wat doen de personen in het boek allemaal? Waar komen ze het eerst? En daarna? Hoe loopt het af?

 

Drama: Dit verhaal is heel geschikt om met zijn allen tegelijk na te spelen. Probeer met zijn allen uit hoe je door hoog gras loopt, door een rivier waadt, moeizaam door modder ploetert, door een bos loopt en struikelt, door een koude sneeuwstorm bibbert, een grot insluipt… schrikt… en weer de hele route terugloopt.

Leuk om met zijn allen de kreten uit het boek erbij te roepen (zwieperdezwiep, struikeldestruik enz.)

 

Bewegen/Spel: Maak van het speellokaal of gymzaal een omgeving met hindernissen. Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen pas je de hindernissen aan. Zorg bijv. dat ze moeten klimmen, springen, over een dunne lijn lopen, ergens onderdoor kruipen. Weten de kinderen nog meer opdrachten te bedenken?

 

Beeldend: Laat de kinderen een beer schilderen: een beer met uitpuilende ogen :

Nodig: walnoten!

 

Muziek: Welke liedjes kennen de kinderen over beren? Samen zingen of zo nodig op internet opzoeken:

 

Zoek- en tikspel: Waar is de beer? Een knuffelbeer wordt buiten of in een speelruimte verstopt. De kinderen gaan hem zoeken. Wie hem vindt, pakt hem. Het kind mag dan brullen als een beer en proberen er drie andere kinderen ermee aan te tikken. Als het gelukt is, mag de vinder de beer opnieuw verstoppen.

 

Verder lezen: Mochten de kinderen bang (geworden) zijn voor beren, lees dan ook een ander boek met een lieve beer in de hoofdrol. Bijv: Beer en egel (Schubert); De drie beertjes: zie in het Archief. Of verhalen van de Kleine IJsbeer (De Vier Windstreken)