Voorlezen

Hieke van der Werff

 

 

Kinderboeken, voorlees- en schrijftips

Juf leest voor uit Jelle en Minke - NL schooltje in Griekenland

Voorlezen (voorheen: voorlezendoetgoed.nl)

*Voorlezen+tips *Prentenboeken met tips *Optreden

 

Het belang van voorlezen

Voorlezen is om te beginnen gezellig. Bijna iedereen kent het wel: met één of meer kinderen op een bank bij elkaar zitten en zo samen een verhaal beleven. Het geeft plezier en je maakt gemakkelijk contact. Soms prikkelt een verhaal de fantasie. Soms is er veel herkenning en geeft het boek een kind houvast en uitleg (zo gaat het bij de dokter). Of leert het kind een emotie te herkennen (bang, blij, bedroefd, boos). Als u kinderen van jongs af aan voorleest, maakt u het enthousiast voor boeken en wil het kind zelf leren lezen.

Voorlezen kunt u daarnaast inzetten om kinderen op speelse wijze van alles te leren: het leent zich goed voor de ontwikkeling van taal en denken. Denk aan de uitbreiding van woordenschat. U kunt nieuwe woorden wellicht aanwijzen op een illustratie of uitleggen of voordoen. Ook leert het kind onwillekeurig over zinsconstructies en taaluitingen. En het kind wordt uitgedaagd zelf te reageren en taal actief te gebruiken. U kunt ook het kind uitnodigen zelf een oplossing te bedenken (‘wat zou jij doen?’) Door voor te lezen leert een kind bovendien om zich te concentreren en te luisteren. Hier vindt u een aantal nuttige voorleestips

En hier vindt u 77 redenen om voor te lezen!

 

 

Prentenboeken met speelse tips. Omdat ik in de loop der jaren bij veel prentenboeken tips bedacht hebt, kunt u op de website in het archief hier veel voorbeelden van vinden. De tips gaan over taal, muziek, spel, drama, bewegen, natuur en knutselen. Kinderen zijn verschillend en leren verschillend. Het ene kind kijkt het liefst boeken, een ander speelt of beweegt het liefst. Daarom is het goed allerlei werkvormen aan te bieden.

 

Workshop Interactief voorlezen voor volwassenen (in Kinderopvang en Onderbouw)

Aan de hand van een prentenboek leert u de vijf stappen van de VVE

(voorbereiding, introductie, voorlezen/vertellen, praten over, doen en doorgaan op het thema)

-We kijken naar de keuze van boeken en het belang van voorlezen.

-U krijgt veel voorbeelden en ideeën aangereikt m.b.t. alle vijf stappen

-U oefent in vragen stellen en interactief voorlezen

-U oefent in subgroepjes met een door u zelf gekozen/meegebracht boek

Reserveren en prijsopgave: Hieke van der Werff, 050-3186306

 

Optreden

Dit doe ik bij de groepen 6,7 en 8. Bij elk boek verzin ik ook opdrachten die vaak te maken hebben met schrijven, tekenen of uitvinden. Een optreden doe ik in overleg met de leerkracht, ook over het thema.

Kinderboekenweek 2015: Thema 'Raar, maar waar!' Ik lees voor uit het spannende boek Het Boekenbos en daag de klas uit ook een boekenbos te ontwerpen: Ontwerp een pretparkattractie bij je lievelingsboek. Een Mutskluts? Een HarryPotterbaan? En wie weet willen de kinderen er maquettes van maken!

Reserveren en prijsopgave: zie www.sss.nl (Stichting Schrijvers School en Samenleving) telefoon: 020-6234923