Lente praat-enraadplaat

Hieke van der Werff



                    Kinderboeken en voorleestips

Activiteiten bij de Lente praat-en-raad-platen


Praat-en-raadplaten: U kunt in het begin bij de eerste foto de pauzeknop gebruiken om een tijdje de plaat te bekijken. Vervolgens komen er een aantal close-ups en kunnen kinderen steeds raden wat ze zien. Wanneer de tweede totaalfoto verschijnt, kunt u samen de veranderingen gaan ontdekken. Daarna volgen opnieuw close-ups. Hieronder uitgebreidere suggesties.

Suggesties bij de Praat-en-raadplaat Lente 1.

Praten :

Op school kunt u bij de kinderen beginnen met het activeren van voorkennis: laat ze in tweetallen om de beurt aan elkaar vertellen wat ze zien en wat ze al weten over…  Later vraagt u plenair een paar kinderen hierover te vertellen.

Bij ouder/grootouder en kind kunt u beginnen met te vragen wat het kind allemaal ziet en erover doorvragen. U kunt aanvullen met wat het kind nog niet weet. (touwladder? verrekijker? kikkerdril?)


Vragen: U kunt vragen stellen over de seizoenen; waaraan zie je dat het hier lente is; wat doen het varkentje/het haasje/het jongetje? Hoeveel … zie je? Minder/meer dan..? evenveel?

Raadsels:

1. Het is rood en heeft 4 poten.

2. Het is wit, wollig, meestal te vinden in de wei, maar nu vliegen ze in de lucht..

3. Op school kun je ermee plakken, maar nu laat Timmer het zakken. (rol plakband)

4. Je kunt er je tanden en de stoep mee poetsen. (de bezem is hier van een tandenborstel gemaakt)

5. Ik ben groot en sta op 1 poot; raden maar, ik ben niet de ooievaar. (het nest)

6. Als je door mij heen kijkt, wordt een lieveheersbeestje een monster. (verrekijker)

7. Jij gebruikt mij op papier, maar wat ben ik hier? (hek van kleurpotloden)


Suggesties bij plaat 2.

Vragen: Zoek de verschillen!

Of gebruik de volgende vragen hierbij:

1. Wat is er veranderd? Wat deed varken Hap eerst en doet hij nu? En haasje Hodde Hop? De muis Maantje? Jongen Timmer? Het kikkertje?

2. Zoek de overige verschillen. Kijk bijvoorbeeld naar hoeveel….

(Zijn er minder of meer vogels, vlinders, kuikens? Of precies evenveel?)

Paar close-ups: pantoffel muis ligt op dak; kikkerdril in vijver; 2 kuikentjes kijken door de verrekijker;


Met de verrasjas/speelschort, voor herhalen, verdiepen, spel en aanspreken van andere intelligenties.

Doe de achterkant voor en stop in het langwerpige vak een toverstaf of tak.

Pantomime: Het kind mag steeds de anderen omtoveren in iets van de praatplaat: 'hocuspocuspilatuspas, ik wou dat je een ... was.' De andere kinderen proberen het in de speelzaal uit te beelden (bijv. kikker, haasje, vogel, kuiken, maar ook een ei, een bloem,een boom, een schommel.)

Geheugentraining: Doe 5- 8 afbeeldingen van lente-dingen en -dieren in de schatkist(zak). Het kind legt ze op een tafeltje  en zegt steeds wat het is. Het kind mag er een doek over doen. Het haalt één van de kaartjes weg, terwijl de anderen hun ogen sluiten. Wie weet welk kaartje in de jas verstopt is?


Doe de voorkant van de jas voor. In het huis zitten Hap en Hodde Hop. Het kind mag kiezen wie hij weggeeft en zelf houdt.

Taal: U geeft hen de opdracht om de beurt als varken en haasje te zeggen wat ze gezien hebben. Wie weet het langst nog iets nieuws te noemen? Als ze niets meer weten, mogen de anderen aanvullen.


Poppenkast: vervolgens mogen de twee kinderen een verhaaltje met de vingerpoppetjes bedenken en voor de anderen spelen. (Of u doet het zelf) Het is leuk als u een poppenkast of tafelpopppenkast o.i.d. heeft. En bijv. een eitje. Zo kan Hodde een eitje verstoppen...  Denkt varken Hap dat het ei uitgebroed moet worden? :-)

-een andere keer stopt u in het huis en dak en boom lentevoorwerpen. Het kind mag ze tevoorschijn halen, benoemen en mooi op de Lentetafel leggen.


Muziek: u stopt een muziekinstrumentje in het huis van het schort: weet het kind een lenteliedje? Met zijn allen zingen!


Zoekspelletje: In de jas zitten acht paaseitjes verstopt. Het kind mag ze binnen of buiten verstoppen. Wie heeft het geluk er één te vinden? Of leg ze eerst op tafel en doe er allerlei rekensommetjes mee.

Natuur: horen en zien ze de vogels? de bloesem en bloemetjes? U kunt met zijn allen buiten de natuur gaan ontdekken. Maak er een stil en spannend gebeuren van en verstop evt. van te voren lentedingen buiten.