Kinderboeken en voorleestips
De Gruffalo door Julia Donaldson en Alex Scheffler, uitgever Lemniscaat
Een gruffalo? Wat is dat voor een beest? Vos, Uil en Slang hebben nog nooit van hem gehoord. Alleen Muis weet precies hoe hij eruitziet. Maar dat hij er echt eentje zou tegenkomen dat had Muis toch niet verwacht
Recensie: Een kleine muis wordt door achtereenvolgens een vos, een uil en een slang uitgenodigd om te komen eten omdat ze hem allemaal zien als een lekker hapje. Maar de muis weigert telkens beleefd door te antwoorden dat hij vandaag bij de Gruffalo eet. Vervolgens legt hij uit hoe dat niet-bestaande beest er uitziet (slagtanden, vlijmscherpe klauwen, eeltige knieen, oranje ogen, paarse stekels enz.), waarna de dieren afdruipen. Maar dan loopt hij de Gruffalo echt tegen het lijf! Ook die wil hem opeten, maar dat voorkomt de muis door met het monster bij slang, uil en vos langs te gaan. Hun schrik voor de Gruffalo wordt door deze opgevat als angst voor de muis, en hij vlucht het bos in. Prentenboek met voor kleuters aantrekkelijke elementen in zowel verhaalinhoud als illustraties: identificatie, verrassing en bevredigend slot, veel herhaling en kleurrijke, herkenbare, wat naieve tekeningen van wisselend formaat (het monster ziet er nogal goeiig uit). Bovendien is de tekst goed op rijm (aabb) gezet, waardoor het boek zeer geschikt is om voor te lezen. Vanaf ca. 4 jaar. (red. bol.com)
Activiteiten bij De Gruffalo:
Taal: Woordenschat: eelt, wrat, vlijmscherp, geroosterd, pastei?
Stel vragen over de verhaallijn. Voor vierjarigen is het verhaal niet altijd helemaal duidelijk. Hebben ze door dat de muis slim is, zowel tegenover de dieren als tegenover De Gruffalo? Begrijpen ze waarom de dieren steeds wegvluchten? Praat vervolgens over slim zijn: wanneer vindt iemand dat je slim bent? En/of over bang zijn: waardoor ziet De Gruffalo er eng uit?
Beeldend: Laat uw kind(eren) een heel eng monster tekenen en kleuren. U kunt eventueel de laatste bladzijden met een leeg bospad kopiëren en ze daarin laten tekenen. En leven daar ook andere kleine monsters of kabouters of vleermuizen?
Drama: Laat uw kind het verhaal met poppetjes naspelen. U kunt zelf de muis of de Gruffalo spelen. In een groep kunnen de kinderen het verhaal naspelen, terwijl u de tekst voorleest of de kinderen zelf een stukje rijm opzeggen. Eventueel van te voren zelf maskers maken?
Muziek: In Het grote prentenboekenliedjesboek (van Lieshout en van Os; uitgeverij Lemniscaat) staat een leuk liedje over De Gruffalo om mee te zingen. Het refrein (O nee, o no, de Gruffalo) zing je meteen mee. Ook zijn er twee Gruffalo’s afgebeeld waartussen verschillen opgezocht moeten worden.
Versje met gebaren: Soms worden kinderen angstig van verhalen als De Gruffalo. U kunt samen met het kind het volgende versje doen: (variatie op Ik droomde van een krokodil, Hieke van der Werff, Het grote overblijfboek)
Ik droomde van een rode vos,(staart aanduiden)
die achtervolgde mij in het bos.(met handen rennen)
ik droomde van een slimme uil,(twee kijkers voor ogen maken_
die smeet mij heel hard in een kuil.(smijtgebaar)
Ik rilde en ik gilde!(rillen en handen als V bij mond)
Ik droomde van een sissende slang(arm laten golven)
die beet me bijna in mijn wang.(bijtgebaar met hand)
ik droomde van een Gruffalo,-hoe beeld jij die uit??
die kneep me zus en kneep me zo.(elkaar zacht knijpen)
Ik rilde en ik gilde!(handen bij mond)
Ik heb naast mijn bed een stoel gezet(zgn stoel neerzetten)
en daar een toverstaf neergelegd.(smal stokje aanduiden en neerleggen)
En komt nu de vos, de uil of de slang(staart/ ogen/ arm)
Of maakt de Gruffalo mij bang,?
dan roep ik ‘simsalasillen!’(handen bij mond)
en zijn zij het die bang gillen.(wijzen)
Ze gaan er dan heel snel vandoor(wegwerpgebaar)
en ik slaap lekker op één oor.(hoofd schuin tegen handen)