Kinderboeken en voorleestips
Gevaarlijk! Tim Warnes; Veltman Uitgevers
Mol doet niets liever dan overal briefjes opplakken, zo ook op een raar knobbelig ding. Dat knobbelige ding blijkt een krokodil te zijn. En hij eet het liefst alle briefjes op! Dat vindt Mol helemaal niet leuk. Kunnen ze misschien toch vrienden worden?
Recensie: In een heerlijk toegankelijk, erg eenvoudig maar nooit kinderachtig verhaal laat Tim Warnes zien hoe complex een nieuwe vriendschap kan zijn bij jonge kinderen. Zijn personages, een wat bazige mol en een krokodil die er enkel gevaarlijk uitziet maar het niet is, zijn vertederend én herkenbaar. Mol benoemt graag dingen en plakt overal briefjes op. Krokodil eet alle briefjes op. Wederzijdse ergernis en onbegrip monden gelukkig al snel uit in een pakkende vriendschap. De spanningsboog is aanwezig, maar dan wel volledig op maat van peuters en jonge kleuters. De kleuren zijn verfrissend helder, de gelaatsuitdrukkingen bij de personages zijn expressief. De tekst staat in zwart en contrasteert steeds voldoende met de achtergrond, zodat voorlezen zonder problemen kan. Eigenschappen (knobbelig, bobbelig, schubbige, geweldig...) en uitroepen staan vetter of groter gedrukt. De briefjes die door Mol op alle voorwerpen worden geplakt, prikkelen de nieuwsgierigheid van weetgierige kinderen. Dit grappige en toch warme prentenboek is een leuke aanwinst! Vanaf ca. 4 jaar. Joke Koole-Guns (bol.com)
Taal: Er vallen veel woorden te ontdekken in dit boek! Kent het kind de woorden: gigantisch, vlekkerig, geribbeld, gerimpeld, gespikkeld, mysterieus, zwiepend, ruw, gulzig en boerend? En gluren, mopperen, je schamen?
Vragen: Heb je ook wel eens ruzie? Waarom? Maak je het dan weer goed? Hoe?
Briefjes maken (6+): Vraag het kind ook eens briefjes te maken/bedenken die het zou plakken op bijvoorbeeld een zusje, een hond, oma, e.d.
Drama: nodig: etiketten/post it met woorden erop.
Als het kind bezig is met letters leren, kun je samen van te voren woorden met verschillende beginletters bedenken (bobbelig, enorm, groen, hard, raar, vies).Speel samen het verhaal na. *Jij ligt zelf als krokodil te slapen. Het kind plakt voorzichtig de briefjes op je en zegt evt. welke woorden erop staan. Je wordt wakker en eet de briefjes zogenaamd op. Ruzie! enz. Leg ergens de briefjes Sorry en Vriend neer. Tot slot pakken jullie die en plakken die op elkaar.
*Ruzie: Laat kinderen in tweetallen een situatie bedenken dat ze ergens ruzie over krijgen. Wat doen ze? En hoe maken ze het goed? Na een paar voorstellinkjes er met de groep over napraten!
Beeldend/Knutselen: een krokodil maken en er samen briefjes op plakken? Zie hier leuke voorbeelden!
Spel: Raadspel Welk briefje heb jij op je rug? Welk dier ben jij? Plak bij de kinderen afbeeldingen van een dier op de rug. Om de beurt moeten ze proberen erachter te komen welk dier ze zijn. Ze moeten de vragen zo stellen dat een ander alleen ja of nee kan zeggen. Leer de kinderen welke vragen ze kunnen stellen: Heb ik vier poten? Heb ik twee poten? Kan ik vliegen? Kan ik zwemmen? Ben ik groter dan een hond? Ben ik kleiner dan een…? Ben ik groen? Enzovoort.
Muziek: kijk op internet voor liedjes over krokodillen
Overig: Zeg tegen uw kind dat u een dag/een week lang uw kind nu en dan een briefje geeft met…een compliment over wat u op dat moment bij uw kind zag. Plak de briefjes bij elkaar op bijvoorbeeld een A4 met foto van uw kind. Schrijf en/of teken rondom: moedig, vriendelijk, geduldig, behulpzaam, attent, doorzetter, assertief of een andere kwaliteit die u ziet. Leg later uit wat u op een bepaald moment zag en leg evt. uit wat het woord betekent. En hoe geweldig u dat vond!