Kinderboeken en voorleestips
Ik wil ook! Annemarie van Haeringen en Bibi Dumon Tak; uitgever Querido kinderboek
Konosja heeft een rood tapijtje, dat hij voor van alles kan gebruiken. Als hangmat bijvoorbeeld, of als picknickkleed. Hij kan eronder schuilen als het regent en ermee van een heuvel af glijden. Alle dieren die het zien roepen: ‘Ik wil ook!’
Annemarie van Haeringen en Bibi Dumon Tak hebben al veel succesvolle boeken op hun naam staan. Voor Ik wil ook! werkten ze voor het eerst samen en het resultaat is een aanstekelijk prentenboek met de vaart van Fiet wil rennen en de warmte van Kleine Ezel.
Recensie: De vader en moeder van het kalfje Konosja hebben een tapijtenwinkel, maar de verkoop is slecht. Als Konosja buiten gaat spelen, neemt hij een tapijtje mee. Dat is lekker handig want hij maakt er een hangmat van, gebruikt het om te schuilen en kan er zelfs mee van de duinen vliegen. Veel jonge dieren willen met Konosja spelen en zijn benieuwd waar je zo’n tapijt kunt kopen. De verhaallijn zit bijzonder knap in elkaar. Er zitten leuke herhalingselementen in en daarnaast is er ook een hartveroverend slot. Spelplezier en vriendschap stralen van de gepersonifieerde dieren af. Konosja amuseert zich kostelijk en is zich niet bewust van wat zich thuis afspeelt. De lezer vermoedt dat wel wanneer hij in de fijne tekeningen overal tapijten ziet opduiken. De illustraties zijn qua kleur en composities een lust voor het oog. Ze zijn duidelijk, sfeervol en getekend vanuit diverse perspectieven. De redelijk uitgebreide tekst laat zich prima voorlezen. Een heerlijk prentenboek dat je zo in je hart sluit. Vanaf ca. 4 jaar. Ria de Schepper
Taal: Woordenschat Geef zo nodig aandacht aan: bizons, schommelen, fontein, zweven, hoogpolig.
Vragen: Wat bedacht Konosja allemaal? Wat deed hij met een kleedje? En wat gebeurde er daardoor steeds? Zou jij nog iets anders weten te bedenken dat je met een kleedje kan doen?
Ken je het ook dat een ander kind iets heeft en dat jij dat ook meteen wilt?
Activiteiten:
Beeldend: een kleedje maken, bijvoorbeeld een laken of oude doek in stukken knippen en erop tekenen of een kleedje vlechten.
Hebben de kinderen nog een ander idee?
Drama: Ik wil ook!
-Laat de kinderen in zichzelf iets bedenken dat ze graag zouden willen doen en dat gemakkelijk uit te beelden is (bijv. vliegen, schaatsen, ….) Steeds beeldt één kind iets uit en de rest doet de bewegingen na. Daarna de vraag: wat deden jullie?
-Laat de kinderen in drietallen een toneelstukje bedenken. Twee kinderen spelen voor kind, het derde is de ouder die reageert. Het ene kind heeft iets (bijv. een hond) en de ander wil het dan ook en gaat het aan moeder/vader vragen. Hoe reageert hij? Hoe reageert het kind? Voor elkaar laten uitspelen.
Spel: 1-2-3! Neem een kleedje of laken. Zoek voorwerpen die zonder gevaar de lucht in gegooid kunnen worden, bijv. een knuffel, een spons, een zachte pop, een ballon,…
Houd met zijn tweeën of vieren het kleedje vast waarop één van de voorwerpen ligt. Tel samen 1,2,3 en gooi het voorwerp de lucht in. En lukt het steeds het weer op te vangen?
Tel later terug: 3-2-1! (bij kleuters later uitbreiden door van vijf naar één of acht naar één terug te tellen)
Bewegen: Loop met zijn allen in de ruimte. Roep: ‘Ik wil springen!’ en begin te springen. Vraag de kinderen om dan te roepen: ‘Ik wil ook springen!’ en het te doen, totdat u uw hand opheft.
Andere voorbeelden: Ik wil …als een kangoeroe springen, ronddraaien, juichen, achteruit lopen,
huppelen, me klein maken, op mijn tenen lopen, dansen….
Een andere keer mogen de kinderen om beurten iets roepen.
Hier ook nog de tips van mevrouw Kinderboek.