Voorlezen

Hieke van der Werff



    Kinderboeken, voorlees- en schrijftips

               Juf leest voor uit Jelle en Minke -  NL schooltje in Griekenland

 

Voorlezen (voorheen: voorlezendoetgoed.nl)

*Voorlezen+tips      *Prentenboeken met tips       *Optreden


Het belang van voorlezen

Voorlezen is om te beginnen gezellig. Bijna iedereen kent het wel: met één of meer kinderen op een bank bij elkaar zitten en zo samen een verhaal beleven. Het geeft plezier en je maakt gemakkelijk contact. Soms prikkelt een verhaal de fantasie. Soms is er veel herkenning en geeft het boek een kind houvast en uitleg (zo gaat het bij de dokter). Of leert het kind een emotie te herkennen (bang, blij, bedroefd, boos).  Als u kinderen van jongs af aan voorleest, maakt u het enthousiast voor boeken en wil het kind zelf leren lezen.

Voorlezen kunt u daarnaast inzetten om kinderen op speelse wijze van alles te leren: het leent zich goed voor de ontwikkeling van taal en denken. Denk aan de  uitbreiding van woordenschat. U kunt nieuwe woorden wellicht aanwijzen op een illustratie of uitleggen of voordoen. Ook leert het kind onwillekeurig over zinsconstructies en taaluitingen. En het kind wordt uitgedaagd zelf te reageren en taal actief te gebruiken. U kunt ook het kind uitnodigen zelf een oplossing te bedenken (‘wat zou jij doen?’) Door voor te lezen leert een kind bovendien om zich te concentreren en te luisteren. Hier vindt u een aantal nuttige  voorleestips   

En hier vindt u 77 redenen om voor te lezen!



Prentenboeken met speelse tips. Omdat ik in de loop der jaren bij veel prentenboeken tips bedacht hebt, kunt u op de website in het archief hier veel voorbeelden van vinden. De tips gaan over taal, muziek, spel, drama, bewegen, natuur en knutselen. Kinderen zijn verschillend en leren verschillend. Het ene kind kijkt het liefst boeken, een ander speelt of beweegt het liefst. Daarom is het goed allerlei werkvormen aan te bieden.                                       


Workshop Interactief voorlezen voor volwassenen (in Kinderopvang en Onderbouw)

Aan de hand van een prentenboek leert u de vijf stappen van de VVE

(voorbereiding, introductie, voorlezen/vertellen, praten over, doen en doorgaan op het thema)

-We kijken naar de keuze van boeken en het belang van voorlezen.

-U krijgt veel voorbeelden en ideeën aangereikt m.b.t. alle vijf stappen

-U oefent in vragen stellen en interactief voorlezen

-U oefent in subgroepjes met een door u zelf gekozen/meegebracht boek

Reserveren en prijsopgave: Hieke van der Werff, 050-3186306


Optreden

Dit doe ik bij de groepen 6,7 en 8. Bij elk boek bedenk ik ook opdrachten die vaak te maken hebben met schrijven, tekenen of uitvinden. Een optreden doe ik in overleg met de leerkracht, ook over het thema.